piątek, 6 marca 2015

Post nr. 20

F8F Bearcat

Szyk czterech Grumman F8F-1 Bearcat z dywizjonu myśliwskiego VF-12A 'Fighting Twelve', 1948 r.
Pierwszy pomysł stworzenia samolotu Grumman F8F Bearcat zrodził się tuż po Bitwie o Midway. Weterani tego starcia zauważyli, że jedną z najważniejszych cech samolotów przeznaczonych do walk w służbie marynarki wojennej powinna być dobra prędkość wznoszenia, a to pociągało za sobą konieczność zwiększenia ich mocy. Po intensywnej analizie walk nad Pacyfikiem, Grumman rozpoczął prace nad myśliwcem przechwytującym – F8F Bearcat – zdolnym do prowadzenia operacji z małych lotniskowców. Mimo zastosowania silnika gwiazdowego Pratt & Whitney R-2800, tego samego, który napędzał wcześniejszy model F6F, nowy myśliwiec, będąc lżejszym, osiągał wyższą prędkość maksymalną i znacznie szybciej się wznosił, jednak prace nad redukcją masy startowej mocno ograniczyły zasięg nowego samolotu. W celu poprawienia pilotowi widoczności, zdecydowano się na użycie kroplowej osłony kabiny. Ogromne, czterołopatowe śmigło o średnicy 3,76 m wymusiło skonstruowanie hydraulicznego zawieszenia, wydłużającego się podczas jego opuszczania, które chowając się ku kadłubowi ujawniło kolejną zaletę – zwiększenie rozstawu kół, znacznie poprawia stabilność maszyny podczas startu i lądowania na pokładzie lotniskowców.

Tak powstał pierwszy prototyp oznaczony jako XF8F-1, odbywając swój dziewiczy lot 21 sierpnia 1944 roku, a dalsze testy tylko potwierdziły wysoką niezawodność i odporność myśliwca. Po krótkich testach zatwierdzono produkcję tego modelu i już w lutym 1945 roku, pierwsze egzemplarze zostały dostarczone do eskadry myśliwskiej VF-19. Nowy samolot wszedł jednak do służby zbyt późno, by wziąć w udział w jakiejkolwiek bitwie II Wojny Światowej, a po jej zakończeniu stanął na straconej pozycji wobec konkurencji w postaci nowo wprowadzonych do marynarki wojennej samolotów odrzutowych. Mimo iż „Bearcat” był jednym z najszybszych śmigłowych samolotów w swoim czasie, było już jasne, że nadchodzi zmierzch ery „tłokowców”.
Wkrótce Marynarka Wojenna i Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych zostały przezbrojone na myśliwce F9F Panther i F2H Banshee. Część Bearcatów została wysłana do walki z Francuzami podczas I wojny indochińskiej w 1951 r., gdzie służyły w jednostkach bezpośredniego wsparcia lotniczego przeciw wojskom Viet Minh, inne trafiły do Królewskich Tajskich Sił Powietrznych.
F8F odnalazł się również w zupełnie innej dziedzinie. Dzięki swojej szybkości i przyspieszeniu był i nadal jest powszechnie używany w sportach lotniczych. Jedną z najpopularniejszych maszyn tego typu jest "The Rare Bear" – specjalnie zmodyfikowany F8F, który dzierży większość rekordów prędkości i wznoszenia w kategorii samolotów tłokowych.
                                                                                                                                       źródło:War Thunder

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz